Hoe World Animal Protection de volledige donateursfunnel benut om trouwe donateurs te werven
Wij zijn trots op onze samenwerking met World Animal Protection, een organisatie die zich wereldwijd inzet voor de bescherming van dieren. Een van hun initiatieven is de mogelijkheid voor donateurs om een olifant te adopteren, waarmee ze maandelijks bijdragen aan de bescherming en verzorging van deze dieren.
Het werven van adopteerders staat centraal in deze campagne. De focus ligt erop om zoveel mogelijk mensen te overtuigen een olifant te adopteren. Om dit te laten slagen willen we op een inventieve manier een gevoel van urgentie creëren in het donatieproces.
Het verhogen van donateursbetrokkenheid met gerichte e-mail opvolgcampagne
We hebben World Animal Protection geholpen met het ontwikkelen en optimaliseren van een e-mailopvolging die de noodzaak van donaties benadrukt en donateurs inspireert tot actie. Door gebruik te maken van gerichte, gepersonaliseerde e-mails, voorzien van krachtige beelden en verhalen, hebben we de betrokkenheid van donateurs vergroot.
Lees verder om te ontdekken hoe onze aanpak heeft bijgedragen aan de bescherming van olifanten wereldwijd.
De toegevoegde waarde van geefvoorbeelden
Per donatie worden een aantal voorbeelden gegeven waar het gedoneerde geld kan belanden. Deze belangrijke voorbeelden zorgen ervoor dat mensen sneller geneigd zijn daadwerkelijk te doneren. Door een voorbeeld te schetsen van wat een bepaald bedrag aan hulp kan bieden, wordt de impact van donaties tastbaar.
Donateurs betrokken houden
Eenmaal gedoneerd sturen we via Deployteq een bedankmail. Hierin sturen we het adoptiecertificaat en bieden we de kans om kennis te maken met de gekozen olifant in kwestie.
De hoge open rate van 82% toont dat adopteerders het certificaat graag willen ontvangen. Het certificaat maakt de ervaring persoonlijker en versterkt de band tussen de adoptant en de olifant. Door in een reeks van opvolgmails aanvullende informatie en video’s van de olifant te delen, vergroten we de betrokkenheid en het gevoel van trots bij de adoptant. Het succes van deze aanpak wordt bevestigd door de hoge open rate van de hele campagne, wat aangeeft dat ontvangers de mails met grote interesse openen en lezen.
Personalisatie op het certificaat
Onze strategie beslaat elke fase van de donateurs funnel, van het bewust maken van mensen door te adverteren, tot het trouw houden van donateurs.
We spoorden nieuwe donateurs aan om zich aan te melden en hielden bestaande donateurs betrokken. Een belangrijk onderdeel hiervan was het uitgeven van een volledig gepersonaliseerd adoptiecertificaat. Dit certificaat laat donateurs zien dat hun bijdrage echt gewaardeerd wordt en geeft ze een gevoel van erkenning door de persoonlijke benadering. Het unieke certificaat spreekt de donateur rechtstreeks aan en benadrukt hiermee de persoonlijke betrokkenheid.
Door donateurs dit certificaat te sturen, creëren we een moment van trots en voldoening. Het versterkt de band met de organisatie en zorgt voor extra loyaliteit. Ook nodigen we donateurs uit om hun certificaat te delen op sociale media of met vrienden en familie, wat helpt om de zichtbaarheid en het bereik van de campagne verder te vergroten.
Adoptie als cadeau
Het adoptiecertificaat kan ook cadeau worden gegeven. In dit geval raken we het stukje uitbreiding in de funnel. Door het cadeau geven van de adoptie van een olifant merken we dat het aantal donaties omhoog schiet. Wie het certificaat als cadeau ontvangt, is hoogstwaarschijnlijk extra geneigd om ook te doneren.
Voor deze vorm van het uitgeven van het certificaat hebben we een aparte e-mail in de flow geplaatst. Ook hier is de content gepersonaliseerd zodat de ontvanger ziet van wie het cadeau komt. We geven in de mail de mogelijkheid om het certificaat te downloaden en vragen uit of ze lid willen worden en updates willen ontvangen.
Resultaten en uitbreiding
Sinds de lancering in 2022 heeft de adoptiecampagne indrukwekkende resultaten behaald. Tot nu toe zijn er bijna 4.000 adopties gerealiseerd, wat aangeeft dat veel mensen structurele donateurs zijn geworden.
Onlangs is de soortgelijke “adopteer een beer” campagne gestart, die binnen een maand al meer dan 1.000 nieuwe adopteerders heeft aangetrokken. De campagne is een belangrijke pijler binnen onze werving naar nieuwe donateurs, aangezien het niet alleen bijdraagt aan de financiële ondersteuning van onze dieren, maar ook het bewustzijn en de betrokkenheid van het publiek vergroot.
De totaalaanpak van deze campagne versterkt duidelijk de band met de donateurs, bevordert loyaliteit en stimuleert verdere interactie en betrokkenheid.
Wil je na het lezen van dit verhaal nu ook helpen en graag een olifant adopteren? Dat kan! Ga naar de website van World Animal Protection.
Cijfers
OpenRate
Hoge open rate van 82% op de bedankmail
Nieuwe adopties
Sinds 2022 bijna 4.000 nieuwe adopties
Uitbreiding campagne
Binnen een maand meer dan 1.000 nieuwe adopties
Ben je benieuwd wat we voor jouw organisatie kunnen bedenken en uitwerken? Neem dan contact met ons op!
500+ projecten voor partners en opdrachtgevers
Heb je vragen?
Bekijk hier de meest gestelde vragen
Wat is emailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Je wilt bestaande klanten betrokken houden en je wilt nieuwe mensen bereiken en aanzetten tot actie. Je leidt ze met e-mailmarketing naar je website of zorgt bijvoorbeeld dat ze je bellen of mailen.
Met e-mailmarketing benader je een lezer persoonlijk met relevante berichten. Daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel een doelgroep te zijn, maar het gevoel dat je persoonlijk met hen communiceert.
Potentiële klanten leren jou en je bedrijf op deze manier beter kennen en de relatie met je bestaande klanten wordt verstevigd met behulp van goed opgestelde en mooi ogende e-mails.
Voor meer info over e-mail marketing, neem contact met ons op.
Waarom is e-mailmarketing belangrijk?
We e-mailen wat af. Als het onderwerp uitdagend genoeg is, lees je ze graag. E-mail noemen we daarom een effectief communicatiekanaal. De kans dat je mensen bereikt met e-mail is heel groot.
Als krachtig communicatie- en marketingmiddel ben je direct in contact met je klanten of potentiële klanten en heb je de kans ze bij je organisatie te betrekken of betrokken te houden.
Wat heb je nodig om e-mailmarketing automation te implementeren?
Hiervoor bedenk je een campagneflow en tegelijkertijd bepaal je de juiste triggers.
Een trigger is een moment waarop of waarna je een e-mail verzendt. Met een campagneflow zorg je voor een regelmatige verzending van e-mails. De opvolgende e-mails kunnen relevant zijn voor elkaar, of ze kunnen naar elkaar verwijzen. Het hangt af van jouw klanten of potentiële klanten waarop je een campagneflow baseert. Hierbij kunnen wij je helpen, vraag ons gerust!
Verder heb je natuurlijk hele goede content nodig om je lezers uit te dagen en betrokken te houden. Data van je (potentiële) klanten en hun consent dat je hen mails mag sturen, zijn ook noodzakelijk. Tenslotte heb je goede marketing automation software nodig, zoals Deployteq.
Wat zijn voordelen van e-mailmarketing?
(Bijna) iedereen heeft een e-mailinbox en -adres. Je kunt dus veel mensen bereiken.
E-mail is nog altijd heel populair en de verwachting is niet dat de populariteit van e-mail snel zal afnemen voor zakelijke gebruikers.
Je kunt een e-mail op een eenvoudige manier personaliseren en aanpassen aan de ontvanger(s).
De kosten zijn laag als je een e-mail naar grote groepen verzendt. Er komen geen enveloppen, drukwerk of postzegels meer aan te pas, terwijl je met een e-mailtemplate wel een herkenbare uitstraling houdt. Je bespaart tijd en kosten. Dat wil jij ook toch?
Wat is Deployteq?
Deployteq is een krachtig en veelzijdig e-mailmarketingplatform dat jou helpt bij het ontwerpen, verzenden en analyseren van effectieve e-mailcampagnes. Met Deployteq kun je gepersonaliseerde en gerichte e-mails verzenden om klantbetrokkenheid en conversies te stimuleren en je merkbekendheid te vergroten.