Webwinkel Vakdagen 2024 lezing

Een deep dive intelligente Marketing Automation voor internationale bedrijven.

wwvd-case
Probleemstelling

Sinds 2004 heeft Dokteronline zich ontwikkeld van een nationale Nederlandse organisatie tot een internationaal e-healthplatform voor iedereen. Een fantastische groei hebben ze doorgemaakt, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Op dit moment moeten alle transactionele, commerciële en single-shot campagnes worden opgemaakt in maar liefst 18 verschillende land-taal combinaties. Dit legt een enorme last op de schouders van het e-mail team van Dokteronline.

We begrijpen dat het werk van een (e-mail) marketeer al zeer veeleisend is. Het is niet alleen belastend om dezelfde opmaak of aanpassing 18 keer te moeten herhalen, maar ook kleine segmentatie fouten kunnen grote gevolgen hebben en dat allemaal ook nog eens niet goed meetbaar.

Met dit probleem zijn wij aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat we een gepersonaliseerde mail, naar 15 verschillende landen in de juiste taal, in 1 flow en perfect meetbaar voor verdere optimalisaties kunnen realiseren.

Aanpak

We kwamen met het idee om een ‘intelligent template’ te maken. Dit zorgt ervoor dat we maar 1 mail hebben voor 18 verschillende land-taal combinaties! Een email hoeft nu maar 1x gebouwd te worden, er wordt namelijk automatisch een connectie gemaakt tussen de taal van de klant en de mail. Dit gebeurt onder water, waar het template communiceert met het datamodel van Deployteq waar de content staat.

Daarnaast doet het intelligente template meer, namelijk Google Analytics UTM’s automatisch aan de urls toevoegen waardoor er veel consistenter gewerkt kan worden. Er kan nu makkelijker worden A/B test(s) en nieuwsbrieven worden verstuurd (alles is tenslotte in 1 mail)! En om het werk nog makkelijker te maken, worden de teksten via een spreadsheet ingeladen. Dat betekent dat vertalers die bijvoorbeeld geen toegang tot Deployteq hebben, wel gewoon de vertaling erin kunnen zetten. Een nieuw land toevoegen? Je plakt de content in het spreadsheet en je bent klaar, want dit wordt automatisch in het datamodel geladen in Deployteq. Dit resulteert allemaal tot het kunnen toepassen van hyperpersonalisatie op basis van gender, leeftijd, land-taal combinatie en order historie.

Behandelde topics tijdens de presentatie

Intelligent e-mail template:

Resultaten: 70% tijdwinst, volledig meetbaar en volledig geautomatiseerd.

 

Herhaal campagne:

Resultaten: uplift van 51% in omzet, (hyper)personalisatie o.b.v. product & categorie.

 

Birthday campagne:

Resultaten: 32% uplift in CTOR, 152% uplift in transacties, 168% uplift in omzet, 45% uplift in revenue per sent.

Totaal behaalde resultaten

%

Tijdwinst

%

Uplift in omzet
Geen kwantiteit maar kwaliteit
(Hyper) personalisatie o.b.v. geslacht, leeftijd, land-taal combinatie en order historie

Gerelateerde blogs

Heb je vragen?

Bekijk hier de meest gestelde vragen

Wat is emailmarketing?

E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Je wilt bestaande klanten betrokken houden en je wilt nieuwe mensen bereiken en aanzetten tot actie. Je leidt ze met e-mailmarketing naar je website of zorgt bijvoorbeeld dat ze je bellen of mailen.

Met e-mailmarketing benader je een lezer persoonlijk met relevante berichten. Daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel een doelgroep te zijn, maar het gevoel dat je persoonlijk met hen communiceert.

Potentiële klanten leren jou en je bedrijf op deze manier beter kennen en de relatie met je bestaande klanten wordt verstevigd met behulp van goed opgestelde en mooi ogende e-mails.

Voor meer info over e-mail marketing, neem contact met ons op.

Waarom is e-mailmarketing belangrijk?

We e-mailen wat af. Als het onderwerp uitdagend genoeg is, lees je ze graag. E-mail noemen we daarom een effectief communicatiekanaal. De kans dat je mensen bereikt met e-mail is heel groot.

Als krachtig communicatie- en marketingmiddel ben je direct in contact met je klanten of potentiële klanten en heb je de kans ze bij je organisatie te betrekken of betrokken te houden.

Wat heb je nodig om e-mailmarketing automation te implementeren?

Hiervoor bedenk je een campagneflow en tegelijkertijd bepaal je de juiste triggers.
Een trigger is een moment waarop of waarna je een e-mail verzendt. Met een campagneflow zorg je voor een regelmatige verzending van e-mails. De opvolgende e-mails kunnen relevant zijn voor elkaar, of ze kunnen naar elkaar verwijzen. Het hangt af van jouw klanten of potentiële klanten waarop je een campagneflow baseert. Hierbij kunnen wij je helpen, vraag ons gerust!

Verder heb je natuurlijk hele goede content nodig om je lezers uit te dagen en betrokken te houden. Data van je (potentiële) klanten en hun consent dat je hen mails mag sturen, zijn ook noodzakelijk. Tenslotte heb je goede marketing automation software nodig, zoals Deployteq.

Wat zijn voordelen van e-mailmarketing?

(Bijna) iedereen heeft een e-mailinbox en -adres. Je kunt dus veel mensen bereiken.

E-mail is nog altijd heel populair en de verwachting is niet dat de populariteit van e-mail snel zal afnemen voor zakelijke gebruikers.

Je kunt een e-mail op een eenvoudige manier personaliseren en aanpassen aan de ontvanger(s).

De kosten zijn laag als je een e-mail naar grote groepen verzendt. Er komen geen enveloppen, drukwerk of postzegels meer aan te pas, terwijl je met een e-mailtemplate wel een herkenbare uitstraling houdt. Je bespaart tijd en kosten. Dat wil jij ook toch?

Wat is Deployteq?

Deployteq is een krachtig en veelzijdig e-mailmarketingplatform dat jou helpt bij het ontwerpen, verzenden en analyseren van effectieve e-mailcampagnes. Met Deployteq kun je gepersonaliseerde en gerichte e-mails verzenden om klantbetrokkenheid en conversies te stimuleren en je merkbekendheid te vergroten.