Een deep dive intelligente Marketing Automation voor internationale bedrijven.
Probleemstelling
Sinds 2004 heeft Dokteronline zich ontwikkeld van een nationale Nederlandse organisatie tot een internationaal e-healthplatform voor iedereen. Een fantastische groei hebben ze doorgemaakt, maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Op dit moment moeten alle transactionele, commerciële en single-shot campagnes worden opgemaakt in maar liefst 18 verschillende land-taal combinaties. Dit legt een enorme last op de schouders van het e-mail team van Dokteronline.
We begrijpen dat het werk van een (e-mail) marketeer al zeer veeleisend is. Het is niet alleen belastend om dezelfde opmaak of aanpassing 18 keer te moeten herhalen, maar ook kleine segmentatie fouten kunnen grote gevolgen hebben en dat allemaal ook nog eens niet goed meetbaar.
Met dit probleem zijn wij aan de slag gegaan om ervoor te zorgen dat we een gepersonaliseerde mail, naar 15 verschillende landen in de juiste taal, in 1 flow en perfect meetbaar voor verdere optimalisaties kunnen realiseren.
Aanpak
We kwamen met het idee om een ‘intelligent template’ te maken. Dit zorgt ervoor dat we maar 1 mail hebben voor 18 verschillende land-taal combinaties! Een email hoeft nu maar 1x gebouwd te worden, er wordt namelijk automatisch een connectie gemaakt tussen de taal van de klant en de mail. Dit gebeurt onder water, waar het template communiceert met het datamodel van Deployteq waar de content staat.
Daarnaast doet het intelligente template meer, namelijk Google Analytics UTM’s automatisch aan de urls toevoegen waardoor er veel consistenter gewerkt kan worden. Er kan nu makkelijker worden A/B test(s) en nieuwsbrieven worden verstuurd (alles is tenslotte in 1 mail)! En om het werk nog makkelijker te maken, worden de teksten via een spreadsheet ingeladen. Dat betekent dat vertalers die bijvoorbeeld geen toegang tot Deployteq hebben, wel gewoon de vertaling erin kunnen zetten. Een nieuw land toevoegen? Je plakt de content in het spreadsheet en je bent klaar, want dit wordt automatisch in het datamodel geladen in Deployteq. Dit resulteert allemaal tot het kunnen toepassen van hyperpersonalisatie op basis van gender, leeftijd, land-taal combinatie en order historie.
Behandelde topics tijdens de presentatie
Intelligent e-mail template:
Resultaten: 70% tijdwinst, volledig meetbaar en volledig geautomatiseerd.
Herhaal campagne:
Resultaten: uplift van 51% in omzet, (hyper)personalisatie o.b.v. product & categorie.
Birthday campagne:
Resultaten: 32% uplift in CTOR, 152% uplift in transacties, 168% uplift in omzet, 45% uplift in revenue per sent.
Totaal behaalde resultaten
%
Tijdwinst
%