Service Performance
Met e-mailmarketing bereik je verschillende doelen: je houdt contact met je klanten, je probeert bestaande klanten actief te houden door hen aanbiedingen te doen of hun interesse te wekken en je hoopt op nieuwe klanten. Nieuwe klanten kunnen ook ontstaan bij een bestaande klant, bijvoorbeeld doordat een tweede of derde afdeling nu ook bij jou wil bestellen. Door performance marketing in te zetten, zorg je ervoor dat je een antwoord hebt op de vraag: hoe spreek ik deze (toekomstige) klant het meest aan?
1. Vergroot je abonneelijst
E-mailmarketing werkt alleen als je mensen hebt die zich hebben aangemeld om informatie van jou te ontvangen. Het verhogen van het aantal abonnees staat het liefst altijd op je agenda. Wil je nieuwe abonnees op je nieuwsbrieven, persoonlijke e-mails, inspiratiemails en mails over events? Zorg dan voor duidelijke opt-in mogelijkheden, bijvoorbeeld met een knop op de website of een call to action onder een blog. Laat je abonnees zelf bepalen waarvoor ze benaderd willen worden.
2. Wees conversiegericht
Je wilt het liefste dat je abonnees of klanten de e-mail openen, lezen en in actie komen, toch? Dat laatste is conversie en natuurlijk de kroon op je werk. Maar hoe zorg je nu dat dit gebeurt?
- Begin met onweerstaanbare onderwerpregels – Net als een cliffhanger na een aflevering van je favoriete serie, zorgt een onderwerpregel die nieuwsgierig maakt dat de lezer de mail opent en begint te lezen.
- Persoonlijke benadering – Benader de lezer rechtstreeks en zorg ervoor dat de lezer zich speciaal voelt, waardoor hij/zij de e-mail met aandacht zal lezen.
- Sterke content – Door data te gebruiken, is het gemakkelijker om een mailing te maken die aansluit op de behoeften en interesses van de lezer. Hierdoor nodig je de lezer uit om tot actie te komen (conversie).
3. Zorg dat je e-mails niet in spam-boxen belanden
Je abonnees hebben zich met een opt-in aangemeld voor je e-mails, zodat je voldoet aan de regelgeving, zoals de CAN-SPAM-wet. Bij die wet hoort ook dat iemand zich af moet kunnen melden. Zorg ervoor dat dat gemakkelijk is. Afmelden is zelfs ook een onderdeel van de UX (gebruikerservaring): als dat gemakkelijk is, blijft een positief beeld hangen. Is dat moeilijk, dan zal een klant zich niet nog eens aanmelden in de toekomst. Gebruik geen hoofdletters, uitroeptekens en hyperbolische zinnen (“NOG 1 DAG GELDIG !!!!”). Oftewel, niet schreeuwen, zoals je in het echt ook niet tegen je klanten schreeuwt. Let op HTML in e-mails, die kan, als het niet goed is gerenderd, een spamfilter triggeren. Elk spamfilter is anders, een email kan bij Gmail niet worden tegengehouden, terwijl dezelfde mail bij Yahoo gemarkeerd wordt als spam.
4. Zorg ervoor dat je e-mails er strak en clean uitzien
Je abonnees hebben zich met een opt-in aangemeld voor je e-mails, zodat je voldoet aan de regelgeving, zoals de CAN-SPAM-wet. Bij die wet hoort ook dat iemand zich af moet kunnen melden. Zorg ervoor dat dat gemakkelijk is. Afmelden is zelfs ook een onderdeel van de UX (gebruikerservaring): als dat gemakkelijk is, blijft een positief beeld hangen. Is dat moeilijk, dan zal een klant zich niet nog eens aanmelden in de toekomst. Gebruik geen hoofdletters, uitroeptekens en hyperbolische zinnen (“NOG 1 DAG GELDIG !!!!”). Oftewel, niet schreeuwen, zoals je in het echt ook niet tegen je klanten schreeuwt. Let op HTML in e-mails, die kan, als het niet goed is gerenderd, een spamfilter triggeren. Elk spamfilter is anders, een email kan bij Gmail niet worden tegengehouden, terwijl dezelfde mail bij Yahoo gemarkeerd wordt als spam.
5. Gebruik effectieve call-to-actions
Het doel van de meeste email marketingcampagnes is om verkeer naar een site, soms een specifieke bestemmingspagina, te vergroten. Dat doe je door een call-to-action toe te voegen: een knop waarop de klant kan klikken. Geen kliks betekent geen klanten. Zorg voor een duidelijk opvallende button, waar (potentiële) klanten uitgenodigd worden de volgende stap te zetten. Gebruik altijd meerdere call-to-actions. Verzin ook eens wat nieuws. “Lees meer” op de button, is misschien niet zo effectief als “Bespaar energie”.
6. Maak e-mails mobielvriendelijk
66% van alle e-mails worden op smartphones of tablets geopend. Vaak even tussendoor. Na het wakker worden, in de pauze of in de auto voor het uitstappen. Als jouw e-mails niet zijn geoptimaliseerd voor weergave op deze apparaten, is dat een gemiste kans op mooie kliks en mogelijk zelfs leads!
7. Test, test, test
Je hebt nu al zoveel effort in je e-mail-marketingcampagne gestoken, dat het nu zaak is dat het ook werkt. Goed werkt. Dus ga je testen: test of koppelingen werken en kloppen, test of e-mails langs verschillende soorten spamfilters komen en hoe ze op verschillende formaten schermen overkomen. Testen blijft, dus na het uitvoeren van de marketingcampagne gebruik je de analyse van gegevens die daaruit voortvloeien om te bevestigen dat jouw aanpak werkt. Je valideert je aanname eigenlijk. Je stelt bijvoorbeeld de vraag: “klopt het dat dit onderwerp veel kliks oplevert?” Als het niet klopt stel je bij. Als het wel klopt, optimaliseer je. Zo wordt je campagne voortdurend beter. Denk ook aan de meest effectieve dag van de week om je e-mails te versturen of hoe verschillende versies van dezelfde e-mail uitpakken qua respons.
8. Monitor de conversies
Om te weten of je e-mail gelezen is, hoeveel mensen hebben doorgeklikt naar de links die erin staan en hoeveel lezers er op je website zijn beland en iets hebben besteld, heb je analytics nodig: een overzicht van alle cijfers en het gedrag van de lezer van de e-mail. Door dit heel goed te monitoren en je marketingcampagnes bij te stellen, worden je campagnes steeds effectiever.
9. Houd de gebruikerservaring (UX) in het oog
Gewapend met al deze tips, wil je misschien meteen achter je laptop kruipen om zoveel mogelijk e-mails te versturen. Houd de gebruikerservaring van je abonnees in je achterhoofd. Met andere woorden: wees empathisch en bedenk: “is het nog fijn voor de lezer om alweer een mail te krijgen?” Als je twijfelt, wacht dan nog even met je volgende mailing. Het laatste wat je wilt is dat je zorgvuldig verzamelde abonnees zich ergeren en zich uitschrijven.
10. Je klant moet er iets aan hebben
E-mailmarketing is pas geslaagd als je abonnee of klant er iets aan heeft. Er wordt zoveel gemaild en klanten krijgen zoveel prikkels, dat jouw bericht echt toegevoegde waarde moet hebben. Verzend iets waardoor mensen je onthouden. Dat kan met informatie, kennis, humor, service of een supertoffe aanbieding. Doe je dat niet zorgvuldig genoeg, dan is er zomaar kans dat jouw boodschap gewoon in de prullenbak terecht komt. Dat zijn aardig wat punten. Misschien kun je dit allemaal heel goed zelf, misschien heb je hulp nodig en zou een extra collega op afstand wel heel goed uitkomen.
Succesverhalen van onze klanten
Elke klant heeft een eigen vraag of opdracht, die we persoonlijk benaderen. Elke klant motiveert ons het beste te leveren. Als je twijfelt, lees dan dit:
500+ projecten voor partners en opdrachtgevers
Heb je vragen?
Bekijk hier de meest gestelde vragen
Wat is emailmarketing?
E-mailmarketing is een vorm van direct marketing. Je wilt bestaande klanten betrokken houden en je wilt nieuwe mensen bereiken en aanzetten tot actie. Je leidt ze met e-mailmarketing naar je website of zorgt bijvoorbeeld dat ze je bellen of mailen.
Met e-mailmarketing benader je een lezer persoonlijk met relevante berichten. Daardoor heeft de ontvanger niet het gevoel een doelgroep te zijn, maar het gevoel dat je persoonlijk met hen communiceert.
Potentiële klanten leren jou en je bedrijf op deze manier beter kennen en de relatie met je bestaande klanten wordt verstevigd met behulp van goed opgestelde en mooi ogende e-mails.
Voor meer info over e-mail marketing, neem contact met ons op.
Waarom is e-mailmarketing belangrijk?
We e-mailen wat af. Als het onderwerp uitdagend genoeg is, lees je ze graag. E-mail noemen we daarom een effectief communicatiekanaal. De kans dat je mensen bereikt met e-mail is heel groot.
Als krachtig communicatie- en marketingmiddel ben je direct in contact met je klanten of potentiële klanten en heb je de kans ze bij je organisatie te betrekken of betrokken te houden.
Wat heb je nodig om e-mailmarketing automation te implementeren?
Hiervoor bedenk je een campagneflow en tegelijkertijd bepaal je de juiste triggers.
Een trigger is een moment waarop of waarna je een e-mail verzendt. Met een campagneflow zorg je voor een regelmatige verzending van e-mails. De opvolgende e-mails kunnen relevant zijn voor elkaar, of ze kunnen naar elkaar verwijzen. Het hangt af van jouw klanten of potentiële klanten waarop je een campagneflow baseert. Hierbij kunnen wij je helpen, vraag ons gerust!
Verder heb je natuurlijk hele goede content nodig om je lezers uit te dagen en betrokken te houden. Data van je (potentiële) klanten en hun consent dat je hen mails mag sturen, zijn ook noodzakelijk. Tenslotte heb je goede marketing automation software nodig, zoals Deployteq.
Wat zijn voordelen van e-mailmarketing?
(Bijna) iedereen heeft een e-mailinbox en -adres. Je kunt dus veel mensen bereiken.
E-mail is nog altijd heel populair en de verwachting is niet dat de populariteit van e-mail snel zal afnemen voor zakelijke gebruikers.
Je kunt een e-mail op een eenvoudige manier personaliseren en aanpassen aan de ontvanger(s).
De kosten zijn laag als je een e-mail naar grote groepen verzendt. Er komen geen enveloppen, drukwerk of postzegels meer aan te pas, terwijl je met een e-mailtemplate wel een herkenbare uitstraling houdt. Je bespaart tijd en kosten. Dat wil jij ook toch?
Wat is Deployteq?
Deployteq is een krachtig en veelzijdig e-mailmarketingplatform dat jou helpt bij het ontwerpen, verzenden en analyseren van effectieve e-mailcampagnes. Met Deployteq kun je gepersonaliseerde en gerichte e-mails verzenden om klantbetrokkenheid en conversies te stimuleren en je merkbekendheid te vergroten.