Open ratio verhogen met simpele tips

Openr ratio

Niemand verstuurd een nieuwsbrief met de gedachte dat de e-mail niet gelezen zal worden. Daarom hebben wij voor jou enkele simpele tips verzameld om de open ratio te verhogen. Elk bedrijf geeft veel aandacht aan een goede onderwerpregel en aan de inhoud van de e-mail. Dit is enkel pas het begin, er zijn nog andere onderdelen waarmee je invloed kunt uitoefenen.

De gemiddelde open-ratio van een e-mail is 30,29%. Van de opens wordt meer dan de helft geopend op een mobiel device. In de B2B sector wordt circa 2% beter geopend. Ook verschillen de open ratio’s enorm per branche. Zie de verschillen in onderstaande grafiek.

Open-ratio-per-branche
Bron: E-mail benchmark 2020

Zoals je in het overzicht ziet verschillen de open ratio’s per branche flink. Maar staar je niet blind op alleen het percentage. In elke branche heeft de ontvanger van de nieuwsbrief een andere behoefte, een mobiele telefoon koop je gemiddeld 1x in de 2 jaar terwijl je maandelijks in je inbox kijkt naar de energie rekening die wordt gestuurd. In de tussenliggende periode is het bijvoorbeeld voor een telecom bedrijf belangrijk om de klant op reis te nemen naar de volgende aankoop. Het is belangrijk om je e-mailmarketing resultaten af te zetten tegen de juiste benchmark-ratio’s.

Open-ratio verhogen

Iedereen begrijpt dat een goede onderwerpregel positieve invloed heeft op de open ratio van een e-mail. Alleen de onderwerpregel is niet genoeg ook de deliverability, afzendernaam en snippet zijn factoren ter overweging voor een lezer om je nieuwsbrief wel of niet te openen. Uit onderzoek van Litmus blijkt zelfs dat de e-mail vaker op basis van de afzendernaam wordt geopend, dan op basis van de onderwerpregel.

blank

Onderwerpregel

Zoals je hierboven ziet opent  34% van de ontvangers op basis van de onderwerpregel? Een zeer belangrijk aspect van je complete mail. We zien helaas nog steeds dat er veel tijd en aandacht aan de inhoud van de mail wordt besteed. Terwijl de onderwerpregel ‘even snel’ wordt bedacht. Je kunt een hele mooie mail maken, maar als je onderwerpregel niet goed (genoeg) is, is de moeite waarschijnlijk voor niks geweest.

 

Waar moet je rekening mee houden bij een onderwerpregel? Hier is maar één antwoord, en dat is testen:

  • Stel van tevoren een duidelijk doel voordat je gaat testen. Wanneer ben je tevreden met de resultaten?
  • Test maximaal één test per mail en test verschillende elementen die je vaker kunt toepassen, zoals bijvoorbeeld:
    • Wel en geen personalisatie
    • Lange en korte onderwerpregel
    • Commerciële en minder commerciële onderwerpregel
    • Wel en geen emoji’s
    • Houdt wel rekening met spam gevoelig woorden, lees hier welke woorden daaronder vallen.
  • Test een element minimaal drie keer. Zie je uit iedere test een significant beter resultaat? Voer de winnende variant dan door in je toekomstige mails. 
  • Gebruik test groepen van minimaal 5.000 records.

Nog een aantal extra tips voor goede onderwerpregels:

  • Wees duidelijk over de inhoud van je mail. Zo weet de lezer waar hij aan toe is als hij je mail opent. Is de inhoud niet interessant voor hem? Dan is het aan jou als marketeer de taak om de inhoud interessant of relevanter te maken. Wees niet misleidend in de onderwerpregel.
  • Beperk het aantal hoofdletters en uitroeptekens. Ook dit heeft een negatief effect op de afleverbaarheid van je mails.
  • Het aantal opens neemt met 18,7% af wanneer je het woord ‘nieuwsbrief’ in je onderwerpregel gebruikt.
  • De ideale lengte van een onderwerpregel is 40 tekens.
  • Gebruik je personalisatie? Hou er dan rekening mee dat bij eventuele langere namen de kern van de onderwerpregel zichtbaar is. Plaats bijvoorbeeld de personalisatie niet helemaal in het begin van de onderwerpregel
  • Persuasion-technieken kunnen heel goed werken, mits je ze goed toepast. Het voorbeeld hieronder toont een verzameling van onderwerpregels waarin de ‘fear-of-missing-out‘ wordt toegepast. Doordat veel partijen dit doen, valt je mail duidelijk minder op:

Deliverability

Het meest ondergeschoven aspect van e-mailmarketing is deliverability. Als je als bedrijf dit goed op orde hebt komt de e-mail altijd op de juiste plek terecht. Helaas zien we bij 85% van de bedrijven dat hier niet genoeg aandacht voor is waardoor je open ratio langzaam afneemt. 

 

Mocht je meer informatie over deliverability willen dan raad ik je aan om ‘E-mail deliverability‘ te lezen.

Afzendernaam

De afzendernaam is een ander belangrijk aspect voor de optimale open ratio. Zorg voor een betrouwbare en herkenbare afzendernaam. Hierin is het verplicht dat de bedrijfsnaam of de naam van de eigenaar van de database in de afzendernaam verwerkt is. 

 

Wissel voor de herkenbaarheid niet te veel van afzendernaam, dit kan een negatieve invloed hebben op je open ratio. Wel kun je natuurlijk testen met je afzendernaam. Kijk bijvoorbeeld naar de bekendste test van Zalando: ‘Anne van Zalando’ versus ‘Zalando’.

Snippet

De snippet is, na de onderwerpregel, de eerste tekst die je als preview ziet in je inbox. De tekst vind je meestal bovenin een nieuwsbrief, sommige bedrijven kiezen erover op de snippet niet in de e-mail zelf te tonen. Ook in deze tekst kun je personalisatie toevoegen en dit kan net zo goed werken als personalisatie in de onderwerpregel. 

Veneta-Snippet

Wanneer de snippettekst niet gevuld is, wordt de eerstvolgende tekst uit de mail als preview gebruikt. Dit zijn vaak de webversie-link, de menu-items en soms zelfs de uitschrijflink. Onderstaand een voorbeeld van het optimaal gebruiken van de snippet:

Snippet JacHensen

Hulp nodig bij het verhogen van de open ratio?

033 - 7211311

Adres 3811JN Celzusterenstraat 3, Amersfoort

Email info@mandad.nl

popup.png

Stay Updated !

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.