E-mailmarketing voor goede doelen & non-profitorganisaties

E-mailmarketing voor goede doelen & non-profitorganisaties

Goede doelen en non-profit organisaties weten wat het geheim is om een missie succesvol aan te pakken: het opbouwen van een leger van aanhangers om het doel waar ze voor vechten te ondersteunen. Om zo’n sterk en trouw leger op te bouwen, heb je emotionele en krachtige content nodig die de trouwe supporters aantrekt: iemand die je boodschap kan overbrengen.

Dus de belangrijkste vraag is, hoe bouw je dit leger van supporters op met e-mailmarketing? In dit blog gaan we in op de basisprincipes van e-mailmarketing voor de goede doelen en non-profitorganisaties.

Inhoud

  1. Het definiëren van een sterke e-mail strategie voor goede doelen & non-profitorganisaties
    1. Bouw een e-mail contactlijst op
    2. Master e-mail template
    3. Data gerichte e-mails versturen
    4. Creëer doelgerichte en gepersonaliseerde inhoud
    5. Integreer marketing- en transactie-e-mails
    6. Lees meer over deliverability
  2. E-mailcampagnes voor goede doelen en non-profitorganisaties
    1. Welkomstcampagnes
    2. Nieuwsbrieven
    3. Seizoensgebonden gebeurtenissen
    4. Lancering en campagnevoering
    5. Verzoeken om donatie en vrijwilligerswerk
    6. Cadeau- en merchandising verkopen
    7. Contacten onderhouden
    8. Bedankt e-mails
    9. Campagnes updaten
    10. E-mails herhaal (aankoop/donatie)
    11. Enquête- en review verzoeken
  3. Samenvattend

1. Het definiëren van een sterke e-mail strategie voor goede doelen & not-for-profits

E-mailmarketing is een directe en echt persoonlijke manier om de aandacht van je publiek te behouden. De kracht van e-mailmarketing is om veel supporters op een goedkoop mogelijke manier te benaderen. Daar tegenover staan snelle en goede resultaten en een indrukwekkende ROI. Zoals we al hebben gezegd, is e-mail het best presterende kanaal voor ROI.

1.1 Bouw een e-mail contactlijst op

Voordat je begint met het verzenden van e-mails is het belangrijk om een goede lijst met supporters met een opt-in te verzamelen. Dat wil zeggen, een lijst van contactpersonen die geïnteresseerd zijn in uw missie. Wij van MandAd raden af om lijsten met gegevens te kopen. Dit zal meer schade veroorzaken dan het geld oplevert. De beste manieren om de contactlijst te laten groeien is organisch.

Het vooruitzicht om je contactenlijst vanaf nul te beginnen lijkt misschien ontmoedigend, maar het is de beste sleutel tot het verkrijgen van goede resultaten in de toekomst. Jouw budget uitgeven door e-mails te sturen naar mensen die niet geïnteresseerd zijn in jullie goede doel is uiteindelijk gewoon geldverspilling.

Hieronder vindt je enkele tips om je contactenlijst op een organische manier te laten groeien:

Website: Een van de eenvoudigste manieren om e-mailadressen te verzamelen is het toevoegen van een aanmeldingsformulier voor de nieuwsbrief, dit kan met een pop-up of op de homepage van de website. Hiermee zullen supporters worden aangemoedigd om opt-in achter te laten wanneer ze een donatie doen of zich aanmelden voor uw diensten.

Sociale media: Social media is een fantastische plek om polls te houden, donaties te werven, verkeer naar de website te genereren of om e-mailabonnees te werven. Met dat in gedachten, zorg ervoor dat je een voorproefje geeft van de nieuwsbrieven die de supporters kunnen ontvangen als ze zich bij de mailinglijst zouden aansluiten.

Offline: Afhankelijk van de aard van uw bedrijf kunt u face-to-face contact hebben met uw klanten in fysieke winkels, stadscentra, stands op evenementen, enz… U kunt aanbieden om potentiële abonnees exclusieve content te sturen, of hen te stimuleren om zich aan te sluiten bij uw contactlijst met unieke geschenken.

Het groeien (en onderhouden) van een gezonde en betrokken contactlijst is de sleutel tot een winnende e-mailmarketingstrategie.

Voorbeeld van Greenpeace Nederland

1.2 Master e-mail template

Vandaag de dag gebruiken we misschien twee, drie of misschien zelfs vier devices (desktops, tablets, smartphones, draagbare…), die allemaal een verschillend formaat scherm hebben en berichten op verschillende manieren weergeven. Los van het device die je gebruikt zijn er ook tientallen e-mail clients die e-mails op een andere manier renderen.

Het is essentieel om deze verschillende schermafmetingen in gedachten te houden bij het ontwerpen van e-mail templates. Responsive designs zijn ontwerpen die een consistent bericht weergeven en afleveren, ongeacht het apparaat of de e-mailclient van de ontvanger.

responsive email templates
Responsive e-mail template Greenpeace Nederland

1.3 Data gerichte e-mails versturen

Tegenwoordig is er veel data die e-mailmarketeers kunnen gebruiken om betere e-mails te versturen. Helaas wordt er ook in deze tijd nog maar weinig gebruik van gemaakt. Het analyseren en leren van alle rapportages die je tot jouw beschikking heeft, zal helpen om volgende campagnes te creëren die echt de behoeften van de supporters vullen.

Met A/B-testen kunnen e-mailmarketeers de prestaties van verschillende versies van dezelfde e-mails vergelijken. De mogelijkheden zijn eindeloos – van de basis (van naam, onderwerpregel, CTA, CTO) tot aspecten als personalisatie, inhoud, design, verzendfrequentie of zelfs verzenddagen en -tijden.

Een andere goede manier om de prestaties van e-mails te beoordelen is het vergelijken van campagnes met elkaar. Zo kunt je ook naar het grotere geheel kijken, trends signaleren en benchmarks vaststellen voor toekomstige verzendingen.

1.4 Creëer doelgerichte en gepersonaliseerde content

Personalisatie en segmentatie gaan hand in hand als het gaat om e-mailmarketing.

Door contactgegevens, gedragsgegevens en (order)gegevens op basis van de voorkeuren van jouw gebruikers te segmenteren, kun je contextueel relevante e-mails versturen. Door je contactenlijst op te splitsen op basis van geslacht, locatie, gedragspatronen of donatie waarde kun je context toevoegen, waardoor je abonnees het gevoel hebben dat je ze echt kent.

Aan de andere kant stelt het personaliseren van uw e-mails u in staat om jouw klanten te benaderen op een één-op-één-basis, op schaal. Bij personalisatie gaat het niet alleen om de eenvoudige dingen, zoals het gebruiken van de naam van de contactpersoon in de onderwerpregel, maar om het gebruik van dynamische en op maat gemaakte content die een emotionele band creëert met alle lezers van de e-mail.

blank
Een simpele selectie waarbij alle mannen uit Amsterdam zijn geselecteerd.

1.5 Integreer marketing- en transactie-e-mails

Van oudsher worden e-mails verdeeld in twee grote groepen: marketing en transactionele. Tegenwoordig wordt echter van organisaties verwacht dat ze een naadloze klantervaring bieden in beide groepen. Door ervoor te zorgen dat uw marketing- en transactie-e-mails een consistent merkimago hebben, zullen je supporters weten dat ze met dezelfde organisatie communiceren.

Het gebruik van marketing- en transactieberichten als twee complementaire e-mailkanalen gaat echter niet alleen over de merkidentiteit. Het gaat er ook om de kracht van deze getriggerde berichten te benutten en jouw ontvangers vast te leggen wanneer ze het meest betrokken zijn. Transactie-e-mails hebben over het algemeen een hoge mate van betrokkenheid, omdat ze naar klanten worden gestuurd nadat ze een actie hebben uitgevoerd.

1.6 Lees meer over deliverability

Het ontwerpen en versturen van geweldige e-mailcampagnes die de visie van jullie organisatie perfect overbrengen, heeft geen zin als ze niet in de inbox terechtkomen. Ook al lijkt het harde werk voorbij wanneer de campagne eindelijk verzendt, jouw e-mails maken een hele reis om de ontvanger te bereiken. Veel factoren kunnen bepalen of jouw campagne in de inbox of in de spammap terecht komt.

2. E-mailcampagnes voor goede doelen en non-profitorganisaties

We zijn er zeker van dat je, nadat je veel tijd hebt besteed aan het leren kennen van de ESP en functies die je kunnen helpen om je
e-mailverzendingen een boost te geven, het allemaal in de praktijk wilt brengen, gewapend met nieuwe ideeën. Nu is het tijd om te kijken naar een aantal van de marketing e-mails die je kunt implementeren.

De goede doelen en non-profitorganisaties kunnen zeer persoonlijk zijn, met emoties die dicht bij de ontvanger liggen. Door je supporters op de hoogte te houden en jullie supporters als individuen te behandelen, versterkt je relatie met hen en bouw je aan leger van aanhangers.

2.1 Welkomstcampagnes

Een welkomstreeks geeft je de mogelijkheid om jouw supporters te begroeten wanneer ze zich bij jullie organisatie aansluiten. Hierna is het zaak om hen enkele belangrijke informatie te geven om hen te helpen jullie te ondersteunen. Door jouw contacten te laten weten wat voor soort communicatie ze van je kunnen verwachten en hen te laten kiezen tussen verschillende opties, kun je hen gerichte e-mails sturen die hen waarschijnlijk meer zullen interesseren.

Je kunt overwegen om het welkomstbericht op te splitsen in een reeks e-mails, om te voorkomen dat je de supporters in één keer bombardeert met veel informatie.

blank
Dit is één van de welkomst mails van Greenpeace Nederland, afhankelijk van je interesse krijg je verschillende content te zien.

2.2 Nieuwsbrieven

Het versturen van een frequente nieuwsbrief naar al uw abonnees is een geweldige manier om uw contacten te betrekken. Regelmatige inhoud helpt om uw zaak te promoten en leden op de hoogte te houden van wat u doet. Geef uw nieuwsbrief een pakkende naam om de lezers te helpen hem te herkennen in de inbox.

blank
Maandelijkse nieuwsbrief van Greenpeace Nederland

2.3 Seizoensgebonden gebeurtenissen

Er zijn verschillende manieren waarop seizoensgebonden gebeurtenissen kunnen worden gebruikt om de betrokkenheid bij e-mailcampagnes te vergroten. Feestdagen zijn altijd een goed excuus om jullie organisatie en evenementen te promoten. Het kan zijn dat iemand niet nadenkt over het geven of ondersteunen van een zaak totdat hij of zij jouw e-mail ontvangt.

Er zijn ook bepaalde festiviteiten die plaatsen of gebeurtenissen aantrekkelijker maken, zoals Halloween of Kerstmis. Zelfs het ontwerpen van creatieve campagnes rond bepaalde marketingmomenten (bijvoorbeeld BlackFriday) kan een zeer positieve invloed hebben op de conversie.

2.4 Lancering en campagnevoering

Laat uw klanten weten wat er nieuw is en stimuleer ze om erachter te komen, zij het door te doneren, te delen via sociale media of door hun feedback te geven. De beste feedback krijg je toch echt van de trouwe supporters.

2.5 Verzoeken om donatie en vrijwilligerswerk

Je hebt jouw campagne gelanceerd, maar daar houdt het niet op: je moet zorgen voor een constante stroom van ondersteuning. De beste manier om ondersteuning te krijgen is misschien wel om transparant te zijn, te vragen wat je wilt. Supporters houden van transparantie waarmee je een echte relatie met de supporters opbouwt.

2.6 Cadeau- en merchandising verkopen

Een andere manier om supporters aan te sporen zich aan te sluiten bij jullie organisatie kan zijn om cadeaus en koopwaar aan te bieden aan abonnees om hun geliefden te kopen. Inspringen op seizoensgebonden evenementen kan jouw conversie verhogen.

KIES EEN VARIANT VAN NIKS
Een tof voorbeeld hiervan is de Niks campagne van Greenpeace Nederland

2.7 Contacten onderhouden

Hoe vaak meldt je je aan bij een e-mailprogramma, maar onderneem je nooit actie? Herinner de abonnees aan jullie werk en waarom het belangrijk is. Je kunt zelfs een getuigenis toevoegen om hen te helpen bij de conversie.

2.8 Bedankt e-mails

Zodra een abonnee je zaak heeft gesteund door te doneren, vrijwilligerswerk te doen of op een andere manier, zorg er dan voor dat je hem of haar bedankt voor zijn of haar hulp. Dit is een geweldige kans om hun feedback te vragen en hen aan te moedigen om hun verhaal online te delen, door hen naar jouw social media kanalen te leiden.

2.9 Update campagnes

Supporters bedanken voor hun hulp is de eerste stap, hen op de hoogte houden van de voortgang van de zaak is de tweede stap. De volgelingen van je zaak laten weten wat de missie is, kan helpen om de betrokkenheid te vergroten en wellicht herhalingsdonaties aan te moedigen.

2.10 E-mails herhaal (aankoop/donatie)

Voor de meeste goede doelen of non-profitorganisaties kan de steun die zij ontvangen eenmalig zijn. Andere bedrijven zijn echter afhankelijk van het opbouwen van een duurzame relatie met hun lezers. Als een supporter onlangs is gestopt met hun donaties, verleid hen dan terug met een heractiveringscampagne. Je kunt hen herinneren aan jullie missie, ondersteunt met krachtige content waardoor ze besluiten om toch weer te doneren.

2.11 Enquête- en review verzoeken

Als non-profit of liefdadigheidsinstelling begrijp je het belang van het meenemen van jouw supporters op de reis om hun buy-in te krijgen. Het vragen naar hun mening kan helpen om de betrokkenheid te vergroten, en een enquête-e-mail kan je daarbij helpen.

3. Samenvatting

Wanneer het verstandig wordt gebruikt, is e-mail een echt krachtig kanaal dat je niet alleen zal helpen een leger van onbevreesde strijders voor je zaak op te bouwen, maar ook je ROI zal verhogen. Het vinden van de juiste balans tussen massacommunicatie en meer persoonlijke berichten is de sleutel om het meeste uit uw e-mailstrategie te halen.

We hebben de basisprincipes van e-mailmarketing behandeld, evenals de geheime wapens die u tot uw beschikking hebt, een aantal meer geavanceerde tools om u te helpen de ontvangers ervan te overtuigen dat uw zaak een gevecht waard is, en een aantal van de scenario’s en
e-mailtypes die u kunt toevoegen aan uw e-mailmarketingprogramma om u te helpen de lezers op het juiste moment te betrekken. Onthoud: het belangrijkste is om te vinden wat voor u en uw abonnees werkt en nieuwe ideeën te testen om uw e-mailinspanningen te maximaliseren.

popup.png

Stay Updated !

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.