E-mail marketing

Hebben jullie ooit een e-mail naar klanten gestuurd zonder een actie van de klant te verwachten? Hebben ze de e-mail geopend en geklikt of alleen de e-mail geopend maar direct verwijderd? Kijk je überhaupt naar deze cijfers? Meer dan 70% van de bedrijven die gebruik maakt van emailmarketing bekijkt de cijfers wel maar onderneemt geen actie na het inzien van de cijfers. Wij hopen je met deze e-mail marketing tips te kunnen helpen.

We hebben allemaal zelf wel eens een e-mail ontvangen en die direct verwijderd, gemarkeerd als spam of volledig genegeerd. Dit gebeurd ook met de door jouw verstuurde e-mail, de vraag is welke actie onderneem je dan om dit te verbeteren. Trekt jouw e-mail niet genoeg aandacht? Spreekt de onderwerpregel je klanten niet aan? Of sluit de onderwerpregel niet aan op de content?

Voor alle bedrijven die hun e-mail abonneelijsten niet vol spammen is e-mail marketing het beste online kanaal om je bedrijf te promoten en jouw (potentiële) klanten te benaderen. Door emailmarketing goed in te zetten kan je een goede relatie met je klanten opbouwen, maar voor potentiële klanten is het een goede reminder om ze te laten weten dat ze nog actie moeten ondernemen.

Voordat we beginnen met de e-mail marketing tips gaan we als eerst de verschillende soorten e-mail types zien die je kunt gebruiken voor e-mail:

 

Marketing e-mails

Marketing e-mails kan je onder het kopje promotionele e-mails scharen

Voorbeelden van marketing e-mails zijn:

  • Nieuwsbrieven
  • Potentiële klanten benaderen
  • Verkooppromoties
  • Aankondigingen
  • Persberichten
  • Uitnodigingen
  • Follow-ups
  • Enquêtes

Het uiteindelijke doel van marketing e-mails is 9 van de 10 keer conversie gericht.

 

Transactionele e-mails

Dit is de meest gebruikte variant van de type e-mails, de transactionele e-mails zijn meestal geautomatiseerd en worden geactiveerd door een activiteit van jou klanten.

Voorbeelden van transactionele e-mails zijn:

  • Welkomstberichten
  • Tracking van bestellingen
  • Ontvangen betalingen
  • Registratiebevestigingen
  • Order updates
  • Review mailings
 

Servicemails

De service mails kun je gebruiken om belangrijke informatie over het bedrijf, zoals openingstijden tijdens feestdagen, onderhoudsplannen of wijzigingen in de beschikbaarheid van jullie service. Het is voor de hand liggend om een servicemail in te stellen en niet meer naar om te kijken omdat je verwacht dat dit geen invloed heeft op de resultaten, maar het is zeer belangrijk om consequent te zijn in het belang van vertrouwen, betrokkenheid en degelijkheid van de klant.

Nogmaals, er zit ook een verborgen waarde in de servicemails. Hoewel ze misschien heel informatief lijken, kunnen ze worden gemaakt om uw verkoop en/of uw imago te verbeteren.

Welke e-mails u ook verzendt, het is van cruciaal belang dat u nadenkt over wat u probeert te bereiken en dat u uw boodschap en strategie dienovereenkomstig structureert. Hier enkele e-mail marketing tips die succes garanderen:

1. Vergroot je abonneelijst

Hoe groot je abonneelijst ook is, je moet nooit denken dat het genoeg is. Nieuwe abonnee’s zijn potentiële klanten en dus conversie. Het vergroten van de abonneelijst is lang niet zo moeilijk als het lijkt. Dit kan door een simpele aanmeldingsformulier op de homepage. Indien je gebruikt maakt van een blog op de website kan het slim zijn om in blogs te verwijzen naar het opt-in proces.

Een goed voorbeeld hiervan is om in een chat functie de mogelijkheid in te bouwen om een opt-in uit te vragen. Hierdoor wordt het geen irritante pop-up wat klanten al snel irriteert en hierdoor wegklikken maar de chat blijft onder in de hoek staan. Hierdoor ziet de klant het 100% maar zit het niet in de weg om de rest van de website af te speuren. Wel is het zeer belangrijk om de klant over de voordelen van het aanmelden te informeren. Wij werken altijd met verschillende e-mail abonnementen:

  • Nieuwsbrief
  • Persoonlijke mails
  • Inspiratie
  • Events

Hierdoor kan de klant zelf bepalen waarvoor ze benaderd willen worden.

2. Conversie gericht

In tegenstelling tot dm’s  heb je met e-mail de mogelijkheid om de klant doelgerichte acties te laten ondernemen. Denk hierbij aan het kopen van een product of het openen van een informatieve e-mail. Alleen nog meer zinloze informatie naar klanten of leads sturen is pure tijdverspilling, probeer altijd de focus te houden op de 3 onderstaande email marketing tips om meer conversie te krijgen:

  1. Onweerstaanbare onderwerpregels – Benader de lezer rechtstreeks en zorg ervoor dat de lezer zich speciaal voelt waardoor die de e-mail zal openen. Dit kan je op verschillende manieren doen, denk aan een persoonlijke benadering bijvoorbeeld plaats of naam, een emoji of een korting.
  2. Persoonlijke benadering – Alleen al omdat lezers uw e-mail openen, betekent niet dat ze niet in de direct erop staan te wachten om de content te lezen. Zorg er altijd voor dat de content klinkt alsof het afkomstig is van een echt persoon die het beste met de klant voor heeft, en niet een of andere anonieme John Doe (marketing machine).
  3. Sterke content – Door uw emaillijsten te segmenteren op basis van gegevens van de lezer, is het gemakkelijker om een mailing te maken dat echt de behoeften en interesses van de klant weergeeft, hierdoor zullen klanten sneller geneigd zijn om conversie gerichte acties te doen.

De focus van de bovenstaande punten is om de conversie met email marketing te verhogen.

3. Personaliseren

Voeg waar mogelijk persoonlijke gegevens toe in de e-mail, met alles ESP’s is het mogelijk om met data vanuit de database in de e-mail te plaatsen.

Bij onze klant Jac Hensen segmenteren we bijvoorbeeld op basis van product en merk voorkeur, in dit geval een voorbeeld van een gepersonaliseerde mailing op basis van interesse in sneakers  van Pepe Jeans.

Bovendien kunt u uw berichten segmenteren op bepaalde delen van uw publiek. Als u een bedrijf heeft dat met meerdere sectoren werkt, kunt u overwegen verschillende versies van uw e-mail te verzenden, waarbij elk bedrijf informatie verstrekt die specifiek is voor elke branche.

De resultaten van deze mailing spreekt voor zich:

e-mail marketing tips - Nieuwsbrief

e-mail marketing tips

 

4. Hou je e-mails buiten de spam filters

Als je goed gepersonaliseerde emails worden gemarkeerd als spam, zullen ze nooit het daglicht zien. Begin door ervoor te zorgen dat uw lezers zich d.m.v. een opt-in hebben aangemeld voor jullie emails, zodat u zich houdt aan de regelgeving zoals de CAN-SPAM-wet.

Buiten het ‘logische’ gedeelte dien je ook niet teveel gebruik te maken van te veel hoofdletters, te veel uitroeptekens en hyperbolische zinnen (“NOG 1 DAG GELDIG !!!!”). Oftewel niet schreeuwen zoals je in het echt ook niet met je klanten omgaat. Slecht gerendeerde HTML in emails kan ook schadelijk zijn voor de manier waarop de spamfilters het afgehandeld. Elke spamfilter is anders, dus een email kan bij Gmail door een spamfilter gaan maar kan bij Yahoo gemarkeerd worden als spam.

5. Zorg ervoor dat jullie e-mails er strak en clean uitzien

Dit klinkt vanzelfsprekend, maar het zal je verbazen hoeveel bedrijven emails sturen die eruit zien als amateuristische emails uit de jaren ’90. Als iemand jouw email heeft geopend vanwege een aantrekkelijke onderwerpregel, is het belangrijk om de klant aandachtig bij de email te houden. Dit kan je doen door:

  • Gebruik korte paragrafen en zorg ervoor dat sleutelwoorden en -zinnen die relevant zijn voor uw lezers goed opvallen.
  • Niet teveel afbeeldingen invoegen. Afbeeldingen dienen uw boodschap te versterken in plaats van de inhoud te vervangen. Sommige e-mailproviders blokkeren of beschouwen afbeeldingen als een indicator van spam.

6. Gebruik goede call-to-actions

Het doel van de meeste email marketing campagnes is om verkeer naar een site, soms een specifieke bestemmingspagina, te vergroten. Geen klikken betekent geen klanten. Probeer altijd visueel opvallende button te gebruiken waardoor klanten getriggerd worden, gebruik altijd meer dan 1 call-to-actions.

Over het algemeen moeten calls-to-action zo worden geschreven dat de klant zich getrokken voelt om door te klikken.

7. Maak het gemakkelijk om je af te melden

Het lijkt misschien alsof je de ‘conversatie’ stopt door klanten de kans te geven zich af te melden, maar als een gebruiker zijn record wilt verwijderen en dat niet gemakkelijk kan doen, dan markeren ze e-mails als spam en dat zal je in de toekomst problemen bezorgen met de deliverability.

8. Maak e-mails mobielvriendelijk

Wat is het eerste dat je doet als je ’s ochtends wakker wordt? Veel mensen reiken naar hun telefoon. In feite opent 66% van de e-mails zich op smartphones of tablets. Als uw e-mails niet zijn geoptimaliseerd voor weergave op deze apparaten, loopt u mogelijk een enorm aantal klikken mis.

9. Test, test, test

Stuur nooit iets op zonder te controleren of het goed werkt. Controleer of uw berichten eruitzien zoals u dat wilt door ze naar de werknemersaccounts te sturen. In het ideale geval bekijkt u ze op Outlook.com, Gmail, Yahoo en op verschillende mobiele apparaten voordat u uw ontwerpen afrondt.

Zorg ervoor dat al uw koppelingen werken en dat eventuele shortcodes niet falen. Het versturen van massa-e-mails zonder dubbele controle van de inhoud zou hetzelfde zijn als naar een zakelijke bijeenkomst te gaan nadat je je outfit in het donker hebt gekozen. Als het fout gaat, zal je er dom en onprofessioneel uitzien.

10. Meer testen!

Naast het testen van content op verschillende platformen, moet je ook experimenteren met verschillende onderwerpen, oproepen tot actie en body text om te zien wat het meest boeiend is voor je publiek.

Sommige e-mailtools hebben ingebouwde A/B-testmodules waarmee u de resultaten van verschillende versies van uw e-mails kunt vergelijken, maar zelfs als u geen toegang hebt tot de verschillende versies van uw e-mails, kunt u zelf tests uitvoeren. Probeer uw e-mails op verschillende dagen van de week of op verschillende tijdstippen van de dag te versturen om te zien wanneer u de beste respons krijgt.

11. Monitor de conversies

Sommige resultaten hebben misschien niets te maken met platforms en inhoud. Houd uw gegevens goed in de gaten, zoals hoeveel e-mailadressen niet konden worden afgeleverd of hoe laat mensen uw bericht hebben geopend. Deze kleine details vertellen u veel over de prestaties van uw e-mail.

Als u Google Analytics op uw website gebruikt, kan het taggen van uw e-mails met aangepaste campagnetracking u laten zien hoe ze het verkeer naar uw landingspagina’s sturen en hoe die bezoekers zich gedragen als ze op uw site aankomen. Uitgerust met deze krachtige informatie, kunt u uw marketingboodschap nu echt afstemmen op de mensen die deze zullen gebruiken.

12. Spam je klanten niet

Gewapend met al deze tips, kunt u er misschien wel op gebrand zijn om zoveel mogelijk e-mails te versturen als u kunt. Maar pas op voor hoe vaak u berichten naar uw lijst stuurt. U wilt hun inbox niet overspoelen met marketingberichten over alles wat u aanbiedt – ze kunnen zich ergeren en zich uitschrijven.

13. Geef vooral waarde

Geweldige e-mailmarketing komt uiteindelijk neer op het geven van iets dat uw publiek bij hen blijft hangen. Iets dat uw bedrijf in gedachten houdt, of het nu gaat om educatieve informatie over uw branche, operationele berichten over uw service of marketingberichten over de producten die u aanbiedt.

Anders komt die boodschap gewoon in de prullenbak terecht.

Neem contact op voor de beste e-mail marketing tips van Nederland!

popup.png

Stay Updated !

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.