In het tijdperk van gepersonaliseerde e-mails willen e-mailabonnees steeds relevante content ontvangen via het kanaal e-mail, de bulkmails zijn vaak een gevalletje scannen en wegklikken. Daarom ligt de sleutel tot goede e-mailmarketing voor het grijpen als je gepersonaliseerde mails op het juiste (persoonlijke) moment verstuurd.
Je merkt dat dit niveau van personalisatie in e-mailmartketing aanzienlijk is toegenomen, omdat je gebruik kan maken van Artificial Intelligence. Artificial Intelligence maakt het mogelijk om e-mails te verzenden die een grotere kans hebben om abonnees en potentiële klanten te bereiken dan ooit tevoren.
Volgens een enquête van BrightEdge beschouwen marketeers tegenwoordig personalisering (29 procent) en kunstmatige intelligentie (26 procent) als de volgende grote trends in marketing: “Artificial Intelligence (AI) biedt u de mogelijkheid om informatie over uw product te koppelen aan de informatie uw potentiële kopers op dit moment en in een formaat dat ze het meest waarschijnlijk het meest effectief zullen verbruiken. ” Met AI-geactiveerde systemen kunt u alle delen van het e-mailmarketingproces optimaliseren om de grootst mogelijke personalisatie te waarborgen. Hier zijn zes manieren waarop AI kan worden gebruikt om e-mailaanpassingen aan te sturen.
1. Beleidvolle personalisatie
De meest succesvolle e-mailmarketingcampagnes zijn gericht op het maken van e-mails die menselijker lijken en minder door de computer worden gegenereerd. AI helpt u bij het bestuderen en analyseren van het gedrag en de interesses van uw klanten om gegevensgestuurde inzichten te genereren die het mogelijk maken om op maat gemaakte e-mails voor elke individuele abonnee te maken. Met andere woorden, het vertelt u welke inhoud het meest zal resoneren op een gedetailleerde, abonneebasis. De eenvoudigste manier om deze gegevens te verzamelen, is door abonnees te vragen om voorkeuren in te stellen tijdens het aanmelden of nadat ze hun welkomstmail hebben ontvangen.
2. Slimme segmentatie
Het personaliseren van de e-mailervaring betekent dat u begrijpt dat uw abonnees allemaal verschillende interesses en gedragingen hebben. Vaker wel dan niet, zult u al snel enkele consistente trends opmerken – op basis van demografische gegevens, geografische locatie, psychografische gegevens, koopgedrag, enzovoort – waarmee u abonnees kunt groeperen in een handvol sleuteldelen. AI en machine learning kunnen dit proces versnellen door eenvoudig aankooppatronen en specifiek gedrag van abonnees te identificeren – gegenereerd via webformulieren, CRM-systemen en andere klantgegevensinvoer – om uw abonnees dynamisch sneller te segmenteren in lijsten dan ooit tevoren.
3. Optimalisatie van onderwerpregels en body content
De onderwerpregel en content van uw e-mails spelen een cruciale rol bij het bepalen van het succes van uw campagnes. Sterke en gewaagde onderwerpregels moeten abonnees onmiddellijk overtuigen om een e-mail te openen. Verleidelijke body-copy en een duidelijk gedefinieerde call-to-action (CTA) die een specifieke actie aanstuurt, zijn minstens zo belangrijk. AI gebruikt gegevensgestuurde inzichten om te bepalen welke onderwerpregels, CTA’s en body-copy gebruikers het meest aanspreken en de beste resultaten opleveren. Bovendien leren machine learning en cognitive computing wat het beste bij uw abonnees past – op basis van uw e-mailmarketingcampagnegeschiedenis – om geoptimaliseerde onderwerpregels en lichaamsexemplaren te maken met behulp van natuurlijke taaltechnologie. Dit neemt in wezen het giswerk weg voor het maken van de perfecte e-mail.
4. Optimalisatie van de verzendtijd
E-mail verzendtijd heeft veel te maken met het feit of een e-mail uiteindelijk wordt gelezen of niet. En gezien de huidige inboxen van de rommelige abonnees, moet u e-mails verzenden op een moment dat ze de aandacht van een abonnee waarschijnlijk trekken. Om dit te doen, moet u precies weten wanneer abonnees hun inbox openen. Dit kan een uiterst saaie en tijdrovende taak zijn. AI en voorspellende analyse maken dit gemakkelijk door te helpen bij het automatiseren van effectievere verzendtijden op basis van specifieke inzichten uit eerdere e-mailinteracties en -gedragingen. AI-algoritmen kunnen de beste tijd bepalen om e-mails naar elke abonnee te sturen, zodat geen enkele e-mail onopgemerkt blijft.
5. Precieze productaanbevelingen
Het is aangetoond dat het sturen van op maat gemaakte product- en serviceadvies-e-mails naar uw abonnees de klantenbinding verhoogt en de betrokkenheid en conversie verbetert. AI kan het aankoop- en browse-gedrag, interesse niveaus en online activiteiten automatisch bijhouden om in real-time gepersonaliseerde productaanbevelingen in de body van e-mails te maken. Dit bespaart marketeers de tijd om met de hand producten voor hun abonnees te moeten kiezen of een verloochening als gevolg van het promoten van de verkeerde producten of aanbiedingen.
6. Effectieve workflow voor e-mailautomatisering
AI-ingeschakelde systemen maken het mogelijk om getriggerde automatiseringscampagnes (“drip”) in te stellen – direct geïnformeerd door inschrijvingen van abonnees – op basis van de levenscyclusfase waarin abonnees zich bij uw merk voegen. Door inzicht te krijgen in eerdere aankopen, interesses en surfgedrag, kunt u met AI geautomatiseerde campagnes instellen die lead nurturing stimuleren. Het kan u ook helpen bepalen welke inhoud en afbeeldingen het meest effectief zijn in welkomst-e-mails, e-mails voor het herstellen van e-mails, e-mails met bestelmeldingen en e-mails met bewaring om zo veel mogelijk betrokkenheid en conversie te genereren.
Mochten jullie klaar zijn voor de volgende stap in e-mailmarketing en kan je hulp gebruiken van een e-mail expert? Neem dan direct met ons contact op.